سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است
سرخط خبرها

چه کیفی برای دانش‌آموزان مناسب است؟

  • کد خبر: ۱۸۲۳۵۲
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
چه کیفی برای دانش‌آموزان مناسب است؟
درباره معیار‌های انتخاب یک کیف مدرسه یا کوله‌پشتی مناسب که حامی سلامتی دانش‌آموزان است.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ شهریور کم‌کم به نیمه می‌رسد و بازار خرید کیف و لوازم مدرسه داغ‌تر می‌شود. این موقع از سال، نگاهمان که به فروشگاه‌ها می‌افتد حتما یکی دو کودک ریزجثه که کوله‌هایی بزرگ‌تر از خودشان به پشت انداخته‌اند را می‌بینیم که پا توی یک کفش کرده‌اند؛ «فقط همین»! پدرومادر‌ها هم با بچه‌ها کلنجار می‌روند و انتخاب‌هایشان را انداز‌ورانداز می‌کنند.

خلاصه اینکه «بابی» چشم کودک را گرفته است و بابا در فکر قوسی است که ممکن است کمر بچه بردارد. شاید انتخاب کیف مدرسه، موضوعی ساده به نظر برسد و این روز‌ها پدرومادر‌ها بیش از اینکه بخواهند به معیار‌های انتخاب کیف توجه داشته باشند به موجودی جیبشان نگاه کنند، ولی نباید فراموش کنیم که یک کیف غیراستاندارد، مخارجی به مراتب بیشتر از صرفه جویی در خرید یک کیف استاندارد ممکن است روی دستمان بگذارد، موضوعی که قرار است بیشتر درباره‌اش بدانیم.

نظارت با ما، انتخاب با دانش‌آموزان

برای اینکه کودکمان بیشتر به مدرسه علاقه پیدا کند بهتر است تا اندازه‌ای اجازه دهیم خودش کیف مدرسه‌اش را انتخاب کند و ما فقط به ویژگی‌های یک کیف خوب توجه داشته باشیم. برای نمونه حواسمان باشد که دهانه کیف به‌طور کامل و به اندازه کافی باز شود یا چرخ‌دار باشد که کودک نخواهد سنگینی زیادی را به‌دوش بکشد.

مقاومت بند‌ها

گاهی پیش می‌آید کوله‌پشتی سنگین‌تر از زمان استاندارد شود، بند‌های مقاوم و بادوام سبب می‌شود کیف و فرد استفاده‌کننده آسیب نبینند.

کیف پُرجیب

جیب‌های زیاد در اندازه‌های مختلف، نه‌تن‌ها وزن را در همه جای کیف پخش، بلکه به متعادل ماندن کیف هم کمک می‌کنند؛ بنابراین یک کیف مدرسه خوب یا یک کوله‌پشتی مناسب، باید پُرجیب باشد.

کیف سبُک

بهترین جنس کیف از نظر سبکی، برزنتی یا پارچه‌ای است. کیف‌های کتانی یا جین وقتی خالی هم هستند وزن زیادی دارند و با پر کردن آن‌ها، وزنشان زیادتر و حملشان دشوارتر از کیف‌های برزنتی می‌شود.

۳ کیلوگرم
وزن کیف دبستانی‌ها نباید بیش از ۳ کیلوگرم باشد.

۵۰۰ گرم
وزن یک کوله‌پشتی یا کیف خالی برای کودکان باید ۵۰۰ گرم و برای بزرگ‌سالان یک کیلوگرم باشد.

۶ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم
توصیه می‌شود اگر فردی ۶۰ کیلوگرم وزن دارد، کوله‌پشتی‌ای سنگین‌تر از ۶ کیلوگرم را حمل نکند.

۱۰%
کیف پر شده‌ای که قرار است کودک حمل کند نباید سنگین‌تر از ۱۰ درصد وزن خودش باشد. در شاگردان دبیرستانی هم نباید بیشتر از ۱۵‌درصد وزن بدن باشد.

۱۰ سانتی‌متر
قد کیف باید ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از انحنای کمر باشد تا به‌راحتی روی شانه‌ها قرار بگیرد و عرضش هم نباید بیشتر از عرض شانه‌ها باشد.

از ۳۵۰ هزارتومان به بالا
کوله پشتی جا لپ‌تاپی دار

از ۲۰۰ هزارتومان به بالا
کوله پشتی ساده

از ۶۰۰ هزار تومان به بالا
کوله پشتی چرخ دار

چگونه کوله‌پشتی را حمل کنیم؟

در زمان حمل کوله‌پشتی نباید کیف در پشت جابه‌جا شود، بلکه بند‌های شانه‌ای آن باید طوری تنظیم شوند که به طور کامل پشت بدن را بپوشاند.

در زمان خرید کوله‌پشتی دقت کنید که حتما دو بند اسفنج‌دار داشته باشد و موقع حمل هم هر دو بند را استفاده کنید.

بند‌های شانه‌ای باید متقارن تنظیم شوند، یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد و حتما بند‌های سینه‌ای و کمری هم بسته شوند.

وسایل سنگین در قسمت عقب (نزدیک به پشت)، اشیا با وزن متوسط در قسمت میانی و اشیا سبک در جلو کوله‌پشتی قرار بگیرند و تا جای ممکن از همه فضای کوله‌پشتی استفاده شود.

وسایل مازاد که در کوله‌پشتی جا نمی‌شوند یا آن را سنگین‌تر از استاندارد می‌کنند باید با دست‌ها حمل شوند.

بهتر است کوله‌پشتی را ابتدا روی میز گذاشت و از آنجا به پشت انداخت و حملش کرد.

عارضه‌های کوله‌ای!

حمل کوله‌های سنگین سبب بروز مشکلات جسمی در ناحیه قرارگیری کوله و اطراف آن می‌شود.

  • گرفتگی و سفت‌شدگی عضلات گردن و پشت
  • آرتروز شانه
  • قوس ستون فقرات
  • تغییر شکل بدن
  • ناراحتی‌های عضلانی و استخوانی

رنج تک‌شانه‌ای

دانش‌آموزانی که در دوران مدرسه، کوله‌پشتی‌شان را روی یک شانه می‌اندازند در بزرگ‌سالی از انحراف ستون فقرات و کمر‌درد بیشتری نسبت به اشخاصی که کوله‌پشتی را درست حمل می‌کنند، رنج می‌بردند.

تمرین‌های بدنی

در زمان حمل کیف یا کوله‌پشتی، عضلات شانه و کتف، وزن سنگین‌تری را در مقایسه با دیگر اعضا تحمل می‌کنند بنابراین لازم است در طول روز زمان‌های کوتاهی را به تمرین‌های کششی اختصاص دهید. به خودتان استراحت بدهید و گهگاهی در طول روز با انجام حرکات کششی، ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید.

نشانه‌های کوله‌ای

بند کیف‌های تک‌بند بهتر است از گردن رد شود تا تعادل نسبی ایجاد کند و کمتر به گردن، شانه و کمر فرد فشار وارد آورد.
کیف باید طبی باشد تا کمر فرد استفاده‌کننده به هیچ عنوان آسیب نبیند به‌ویژه کودکانی که در سن رشد قرار دارند.
در زمان حمل کوله، کودک نباید خم و شانه‌هایش گرد و جمع شود، اگر این‌طور باشد یعنی کوله برایش سنگین است.

بهداشت کیف؛ ۴۰ روز

کیف‌ها از آن دسته وسایل دانش‌آموزان هستند که آلودگی‌های محیطی را به خود جذب می‌کنند و بهتر است هر یک ماه یا چهل روز یک بار شسته شوند. برای شست‌وشوی کیف مدرسه می‌توان آن را سه‌چهار ساعت داخل یک تشت آب ولرم حاوی پودر لباس‌شویی گذاشت. سپس با یک دستمال یا فرچه نرم، همه بخش‌های آن را کشید و خوب آب‌کشی و با گیره از طناب آویزان کرد تا کامل خشک شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->